Skolforum, utbyten och ikt

Edcamp, en okonferens på Skolforum. Foto: Lotta Holmström

Höstens två mest intensiva jobbveckor är över. Att bevaka Skolforum är roligt men ibland lite frustrerande. Jag vill så mycket och ser så många möjligheter, men tiden är begränsad.

Jag blir inspirerad av lärare som tar initiativ som The Cage och EdCamp. Båda evenemangen gick av stapeln på måndagen, och båda drivs av vanliga lärare eller lärare som gått vidare och blivit ikt-pedagoger.

The Cage
är ett spännande skolutvecklingsexperiment där ca 30 lärare, några skolledare och några elever grottade ner sig i ett intensivt workshoppande inuti en “glasbur”. En gång i timmen höll en inbjuden “agitator” ett anförande, och gav deltagarna ett uppdrag eller en frågeställning att jobba med. Allt streamades med Bambuser av några gymnasieelever. Anne-Marie Körling, som var först ut att agitera, intervjuade sedan de andra agitatorerna i sändningen, bland annat Hans Rosling och Navid Modiri. Sändningarna från The Cage hittar du på The Cages Bambusersida.
Jag träffade initiativtagarna Henrik Widaeus, Per Falk och Joakim Vollert någon vecka innan och intervjuade dem om deras tankar kring projektet.

EdCamp är en okonferens för lärare, precis som de tidigare TeachMeets. Skillnaden är att på TeachMeet är det ganska enkelriktade anföranden – man får signa upp sig att hålla en presentation på 2 eller 7 minuter, och så slumpas ordningen fram. På EdCamp är det gruppsamtal. Jag hamnade i två intressanta diskussioner, en om värdegrund (som jag skrev om här på Redaktionsbloggen) och en om 1 till 1.
Här berättar Per Falk, som var arrangör tillsammans med Anna Kaya, mer om EdCamp för min kollega Niklas Arevik:

Under mina år på Lärarnas Nyheter har jag sett en klick lärare ta steget ut i ett utvidgat lärarkollegium och utforska möjligheter med ikt tillsammans. Det påminner på många sätt om nybyggarandan som rådde i webbranschen på 90-talet och senare inom delar av det som ibland kallades Bubblan på Jaiku, och även i delar av webbmediesverige när det fortfarande var trial and error som gällde.
Lusten och engagemanget är stort, och det smittar. Det är bara två år sedan det första svenska TeachMeet:et hölls på Skolforum, och de som deltog då är i många fall framträdande idag. Se bara på Marie Andersson som härom dagen tog emot det fina ikt-priset Guldäpplet:

Förra årets Guldäpplevinnare Josef Sahlin och Martin Fernström var även de med på de första upplagorna av TeachMeet. Sandra Wissting som i två år roddat med evenemangen på ikt-scenen på Skolforum likaså, liksom förstås Anne-Marie Körling.
De är förebilder som i många fall visar på möjligheterna som teknikutvecklingen för med sig, som på ett naturligt och nyfiket sätt provar sig fram och i samspråk med kollegor över hela landet ser till att det händer, oavsett förutsättningar. För som Marie Andersson sa vid prisutdelningen: hon har inte ens en egen lärardator, och hennes elever är också datorlösa. Men det går ändå, och det måste det, eftersom det står i läroplanen.

För de som upptäckt det utvidgade lärarkollegiet och allt gott det kan föra med sig i ett yrke som stundtals är rätt ensamt består utmaningen i att få med sig de inte fullt så ikt-intresserade kollegorna in i de intressanta samtalen. Jag bloggade lite om att namnen TeachMeet, EdCamp och The Cage kan verka uteslutande. Kanske är Skolchatt en väg in – chattar på Twitter på torsdagar om ett ämne som bestäms genom en omröstning. Tydligt och verksamhetsnära, till exempel kan det handla om lokal pedagogisk planering.

Jag försöker inom ramen för mitt uppdrag som webbredaktör på Lärarnas Nyheter att synliggöra så många sådana här initiativ jag kan. På webben är målgruppen mer ikt-intresserad än snittläraren, så det faller sig naturligt. Därmed inte sagt att jag är okritisk till allt som har med ikt i skolan att göra. Det finns en hel del som är värt att syna i sömmarna. Men att datorer har i skolan att göra borde vara en självklarhet vid det här laget.

Kloke Joakim Jardenberg funderade också lite kring ikt-utvecklingen i skolan igår. Se det.

Mina bilder från Skolforum:

lotta

Web veteran, journalist, blogger since 1998, loves creativity and originality, photography and her family. [More]

You may also like...

1 Response

  1. November 4, 2011

    […] Lotta Holmström från Lärarnas Nyheter har skrivit ett inlägg som heter Edcamp: Lärarcitat om värdegrund. Hon har även skrivit ett inlägg på sin egen blogg. […]

Leave a Reply to Bloggat om Edcamp Stockholm | Edcamp Stockholm Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *