Vad jag tar med mig från #noda15
I morgon ska jag hålla en kort dragning för redaktionen (Lärarnas tidning) om mina intryck från Nordiska datajournalistikkonferensen i Ålesund. Här är min presentation i punktform.
För att sammanfatta vad jag tar med mig från de två dagarna:
- Datajournalistik som ett av journalistikens framtidshopp. Över lag positiv framtidsanda.
- Stort digitalt fokus, digital first. Polaris media: Papperstidningen valfri vid prenumerationserbjudanden. Alla reportrar skriver för webben, materialet paketeras om till pappersutgåvan.
- Berättelsen i fokus. Journalistiken det viktiga, verktygen ett medel. Datajournalistik inget självändamål.
- Viralitet viktigt. Lätt att hitta, lätt att gilla, lätt att dela.
- Mätbarhet: total lästid viktigare än sidvisningar och klick
- Datajournalistik som trafikdrivare. Data-stories toppar NYT:s besökstopplista.
- Storytelling Utveckling av longform/longreads går framåt. Långa texter, ljudinspelningar, datavisualiseringar, video, kartor etc i snygga förpackningar.
- Mobile first. Måste funka på mobilen. Räddar oss från att tynga ner presentationerna för mycket.
- Nästa utmaning: få mindre redaktioner förstå värdet av datajournalistik. Nyckel: snabba jobb, standardiserade arbetssätt. Skapa mallar/återanvändningsbara moduler för olika typer av presentationer av datajobb.
- Ålestund är en av världens vackraste städer.
Jobb jag tänker visa (så många jag hinner):
VG: Trafikkulykkene & De hemmeligholdte ulykkesrapportene & Dødsdykket
BT: Kommunebygger
The Guardian: First World War documentary
ABC Nyheter: Krigssommeren
Adressavisen: Silkeveiene
Aftonbladet: Estonia
De nominerade och pristagarna i NODA Awards
Hands on/verktyg:
- De verktyg jag labbade med: Highcharts (diagram), d3 (diagram, interaktiva nyhetsappar, kartor), CartoDB (kartor)
- Session jag inte gick på men ska kika på: Silk (diagram, interaktiva nyhetsappar/databaspresentationer).
- Från keynote dag 2: Googles verktyg – mycket mer än Drive och Fusion Tables
Citat som fastnade:
“Innovation must come FROM the newsroom – not happen TO it” – Aron Pilhofer, The Guardian
“Det som er deilig med #noda15 er at det ikke er det vanlige tytet om at alt går til helvete” – Per Axel Koch, vd Polaris media
“Our future is a team sport” – Aron Pilhofer, The Guardian
“Den programmering jag använt i mina avslöjanden bör man kunna lära sig på en vecka” – Kristoffer Örstadius, DN
“Poenget med Gamification er å lure folk til å bli begeistret” – om Kommunebygger (BT)
“Desktop is the new print” – Esa Mäkinen, Helsingin Sanomat
Läs mer:
- Noda-bloggen
- #noda15-tweets
- Jens Finnäs skriver om Noda på Medieormen – där hittar du även Aron Pilhofers keynote som Bambusersändning
Recent Comments