Barnhack och Scratchexperiment
Idag blev det äntligen av – vi var på barnhack hela familjen. Vi har varit på väg ett tag, men antingen har det varit fullt eller så har Linus inte känt för det just då. Men sedan några veckor tillbaka har han pratat om att han skulle vilja pröva. Han är ju mycket intresserad av både matte och spel och dessutom bra på logiskt tänkande, så spelprogrammering borde passa honom, tänkte vi.
Nu i januari kör Tekniska museet två nybörjarbarnhack varje lördag. Vi anmälde oss i måndags och var en av ett 20-tal familjer som slog sig ner i hörsalen med sina laptops. Linus var om inte yngst så bland de yngsta. Det finns ingen nedre åldersgräns, men deltagarna ska kunna läsa hjälpligt.
Liksom förlagan .se:s barnhack handlar Tekniska museets hack om att programmera ett enkelt spel i Scratch, ett drag- och släpp-programmeringsspråk speciellt riktat till barn. Deras sajt finns på en mängd språk, bland annat svenska.
Instruktören Björn förklarade lite om hur datorer funkar, att de bara gör vad människor säger till dem, och att man därför måste vara tydlig och tänka efter när man ger dem instruktioner. Datorn har inga invändningar när du ger en dålig instruktion, den utför den bara, oavsett resultatet.
Spelet barnen skulle göra gick ut på att få en katt att gå fram och tillbaka på “scenen”, eller spelets bildyta. När den nådde kanten skulle den byta håll. Sen gällde det att klicka på katten. Efter fem klick skulle spelets mål ha nåtts.
Linus tyckte det var kul. Här är hans kattspel. Klicka på gröna flaggan för att starta.
Själv blev jag också biten, och vi har experimenterat vidare lite hemma. Här är ett raketspel jag knåpade ihop. Gröna flaggan startar spelet.
Recent Comments